El Jardí dels monjos de l’abadia de Montserrat

Joaquim Mir va tenir una llarga vinculació amb el monestir de Montserrat i els seus monjos, des de molt jove i fins a la seva mort. L’any 1931, s’hi va instal·lar amb la seva dona i el seu fill. Els primers dies de gener de 1934, va presentar a la biblioteca del monestir, abans de […]

Llegir-ne més

Clariana a Montserrat

Les escenes vibrants i modernes de la nocturnitat bohèmia i l’oci de “fin de siècle” parisenc, protagonitzades per figures femenines queden enrere quan el 1914 s’instal·la a Mallorca, on desenvoluparà el gènere paisatgístic. Durant la guerra civil, es va refugiar a l’abadia de Montserrat i va pintar quadres del paisatge escarpat. I en marxar a […]

Llegir-ne més

Autoretrat

L’any 1917, s’organitzà a Barcelona una gran exposició d’artistes francesos a petició, entre d’altres, de Ramon Casas, Anglada Camarasa, Josep M. Sert, Joaquim Mir i Santiago Rusiñol. En agraïment, el govern francès condecorà el pintor amb la medalla de la Legió d’Honor. L’any 1918, realitzà nombrosos retrats. Viatjà a París per agrair el guardó concedit […]

Llegir-ne més

Ball de màscares

Pintor i crític d’art, va estar vinculat al moviment modernista en el seu corrent simbolista d’influència prerafaelita anglesa, al servei d’un art sentimental. En aquesta representació femenina, destaquen les carnadures de les dues joves exaltades i enrojolades per la celebració d’un ball de màscares, omplint l’espai pictòric d’una atmosfera de fantasia. En el seu repertori […]

Llegir-ne més

Rellotge de foc o de brasa

Drac despertador d’encens. Una vareta d’encens es crema durant un temps determinat; sobre ella s’hi pengen parelles de boles de bronze lligades amb un fli que es cremarà en arribar el moment i avisaran l’usuari amb el soroll de la seva caiguda. En forma de vaixell i drac provinent de la Xina, de fusta pintada […]

Llegir-ne més

Rellotge de foc o de brasa

Laberints aromàtics o segell d’encens de metall. En forma de ceptre consistia en una caixeta amb un canal ple d’encens que es doblegava fins a formar una mena de petit laberint; en el canal s’hi dipositaven diferents substancies aromàtiques que indicaven l’hora del dia per l’aroma desprès en el moment de la seva combustió. Així, […]

Llegir-ne més