Tres figuras y casas blancas

Ignasi Gil va visitar Eivissa per primera vegada els anys trenta. El va entusiasmar veure-ho tot blanc i les vestimentes de les pageses. Va pintar paisatges costumistes per tota l’illa i retrats de pagesos, a l’estil impressionista. Cercava l’espontaneïtat en el traç, el moviment i la lluminositat. En l’art modern, els paisatges urbans formen part […]

Llegir-ne més

Interior pagès

Benet Mercadé era empordanès, fill d’un pintor decoratiu, daurador i d’exvots. Va formar-se a l’Escola Belles Arts de Barcelona -on serà nomenat catedràtic l’any 1882- i l’Escola de Belles Arts San Fernando de Madrid. S’inicia com a pintor ornamentista i treballà amb daguerreotips. Viatja i participa en exposicions a Madrid, París on aconseguí el gran […]

Llegir-ne més

Carrer rural

Un carrer rural, es creu que és un carrer de Castell d’Empordà o de Santa Pau, que el vincularien en la seva terra d’origen d’on marxaria jove per pobresa i problemes amb una madrastra. Sota el seu pinzell, aquest enfocament de carrer rural se’ns presenta com un tema autònom. Parteix d’una composició totalment lineal, fent […]

Llegir-ne més

Ribera de Cardós. Pallars Sobirà

Una representació sintètica del paisatge de Montserrat, i del singular massís de la serralada, per la força de la compactació dels elements. El pintor ens transmet els moviments vius i l’equilibri del massís per la força de la modernitat i de la pinzellada d’avantguarda. Un treball lent, en favor del color i la matèria en […]

Llegir-ne més

Cases a la platja

Aquest autor paisatgista, seguidor de l’escola luminista, desenvolupà la seva pintura amb el protagonisme absolut de la llum, una llum més suau i tamisada. Solia introduir perspectives amb línies diagonals molt marcades i profundes que representaven espais veristes i senzills, que donaven molta importància a les qualitats matèriques dels elements, terres, camins i cases emblanquinades. […]

Llegir-ne més

Maison à Trouville

L’arquitectura pintada de Carles Nadal és el resultat de plasmar el color, pur fauvisme, i la gran intensitat i força cromàtica. Els perfils gruixuts, sintètics, amb tonalitats directes negres o de colors primaris per suggerir el volum dels edificis, dels carrers i la composició urbanística de ciutat. La tridimensionalitat de la pintura per la força […]

Llegir-ne més

Carrer de Vilanova i campanar

La petita composició urbana amb personatges anònims, l’aprofitament de la taula -en el revers del suport hi ha una composició d’arquitectura rural que no correspon al pintor-, ens mostren un reciclatge de materials durant la guerra civil. Són petites notes, sobre fusta o cartó, que podien vendre’s més fàcilment o bescanviar-se per serveis, per tabac, […]

Llegir-ne més